Publicerad: 7 maj 2018
Så fungerar demokratin
Sverige är en demokrati.
Ordet demokrati kommer från grekiska språket.
Det betyder att folket ska få bestämma.
Allas röster är lika mycket värda.
Men det är förstås omöjligt att alla är med och röstar om allting.
Därför har vi politiker. Vi väljare röstar på de politiker som vi tror har den klokaste politiken.
Det kallas för representativ politik.
Väljarna väljer representanter, politiker, som sedan bestämmer om politiken.
Vi väljer representanter till riksdagen och till landstinget och kommunen.
I Sverige har vi proportionella val.
Det är för att riksdagen ska representera folket så bra som möjligt.
Om ett parti får 20 procent av rösterna så får partiet ungefär 20 procent av platserna i riksdagen.
Samma sak gäller för valen till kommuner och landsting.
Rösta på parti och på person
Vi har hemliga val i Sverige.
Det betyder att du inte måste tala om för någon annan hur du har röstat.
Du röstar på ett parti.
Om du vill kan du också rösta på en särskild politiker.
Det kallas för att personrösta.
Folkomröstningar
Ibland bestämmer kommunen eller riksdagen att det ska vara en folkomröstning.
Det betyder att du får vara med och bestämma om en viss fråga.
Vid den senaste folkomröstningen fick vi rösta om vi skulle byta valuta, från kronor till Euro.